Změny, kterou sebou přinesla letošní pandemie koronaviru, nejsou většinou vnímané příliš pozitivně. Najdou se však i takové změny, které je možné hodnotit jako přínosné. Díky koronaviru došlo k urychlení procesu digitalizace v bankovnictví. Jinak se začaly chovat nejen banky, ale také bankovní klienti.

Jak koronavirus proměnil bankovnictví k lepšímu

Koronavirus nás všechny jistě hodně překvapil a nějakým způsobem ovlivnil život každého z nás. Po několika měsících intenzivního “soužití” s virem Covid-19 je mu však nutno přiznat i pár pozitivních důsledků. Jeden z nich lze pozorovat například v bankovnictví, kde všechny banky chtě nechtě musely zapracovat na vylepšení svých online kanálů.

Bankovní dinosauři rychle dotáhly moderní banky

Některé banky to měly jednodušší, jiné složitější. Mladší bankovní společnosti už vznikaly s rozvinutou a promyšlenou ideou internetového a mobilního bankovnictví. Jelikož od počátku oslovovaly zejména klienty s větším zájmem o vzdálený online přístup, tato situace pro ně nebyla až tak zlomová.

Původní bankovní domy však mnohem častěji zastupují konzervativní klientelu preferující osobní jednání a kamenné pobočky jsou pro ně velmi důležité. Tradiční banky si tak časem vysloužily nelichotivou přezdívku „finanční dinosauří“.

Ukázalo se však, že tradiční banky nejsou až tak zoufale zastaralé a konzervativní. jak se zdálo, a s nastalou situací se vyrovnaly více než dobře. Pandemie digitalizaci podpořila na obou stranách. Přizpůsobit se musely nejen banky, ale také část bankovních klientů, která dosud online přístup spíše odmítala.

Pandemie mění chování bankovních klientů

Do té doby původní banky neměly důvod provádět zásadní změny a naopak vycházely vstříc vybrané skupině klientů vyžadující odlišný, dalo by se říct až zastaralý přístup k hospodaření s osobními financemi.

Tak jako banky rozlišujeme na ty s moderním a ty s konzervativním přístupem, můžeme jejich klienty rozdělit stejným způsobem. Také oni se museli situaci vyvolané nečekaným šířením neznámého viru, která náhle zakazovala osobní kontakt a návštěvu kamenných poboček, přizpůsobit.

Například podle České spořitelny se díky omezením vzniklým kvůli snaze zpomalit šíření viru digitalizovala třetina jejích klientů, kteří předtím vyloženě upřednostňovali hotovostní platby. O třetinu také vzrostl počet provedených mobilních plateb.

Mluvčí UniCredit potvrdil, že online kanály začali využívat i starší klienti. U ČSOB se zase počet uživatelů mobilního bankovnictví zvýšil o čtvrtinu už v první čtvrtletí letošního roku.

Jaké konkrétní změny si pandemie vynutila?

Česká spořitelna jako první nabídla odklad splátek u klientů zasažených koronavirem a pro podnikatele vymyslela program „Zachraň svou firmu“. Téměř okamžitě banka přešla do plného bezhotovostního režimu a většinu služeb začala nabízet digitálně včetně bankovního poradenství.

ČSOB začala využívat robotizace a automatizace, a navíc zahájila prospěšnou kampaň, v níž se zaměřila na seniory a to, jak je naučit správně používat online kanály. Fio banka trvale zavedla možnost online vyřídit potvrzení o vedení účtu či změnit hesla do internetového bankovnictví.

mBank konečně vylepšila proces založení bankovního účtu online. Také Komerční banka a Raiffeisenbank zapracovaly na urychlení digitalizace, díky které mohou její klienti všechny běžné bankovní operace provádět z domova. Sberbank zase zautomatizovala zpracování klientských dotazů nezbytných k vyřízení hypotéky a jiných produktů.

Hodnocení kategorie 4.5
Jak koronavirus proměnil bankovnictví k lepšímu hodnocení návštěvníků 4.2/5 z 22 hlasů.

Upozornění: Poslední aktualizace článku proběhla 25. 11. 2020. Uvedené informace již nemusí být platné. Aktuální informace naleznete vždy na stránkách poskytovatele daného produktu.

Doporučujeme

Diskuze